Karadağ

Budva-Kotor-Çetinje-Podgorica

Kotor - Karadag - Montenegro

Karadağ Türk vatandaşlarının umumi pasaport (bordo) ile vizesiz ziyaret edebileceği güzide bir Adriyatik ülkesi. Özellikle yazları Avrupalı turistin uğrak mekanları olan sahilleri görülmeye değer.

THY’nin başkent Podgroica’ya direkt seferleri mevcut. Biz de bir Balkan kampanyasından faydalandık ve Karadağ biletlerimizi aldık. Vize ihtiyacınız da olmayacağı için maliyet anlamında oldukça avantajlı bir seyahat.

Konaklama konusunda normalde 3 yıldızlı Bed&Breakfast yerleri tercih etsek de Karadağ tatili biraz bonus olduğundan maliyeti düşürmek için apart tercih ettik. 3 gecelik konaklama vergiler dahil sadece 76 Euro. (konakladığımız yer). Apart merkeze pek yakın sayılmaz (yaklaşık 2km) ancak genellikle araba ile olduğumuz için sorun yaşamadık, ayrıca özel park yeri de vardı.

Karadağ’da gezmek istediğimiz mekanların hepsi birbirine min 30 km ve her biri toplu taşıma ile kişi başı tek yön 6 euro olduğu için araba kiralamaya karar verdik. Böylelikle tek bir şehirde konaklayıp gündüzleri oradan oraya dolanabildik.

Uçağımız akşam 19:00 civarı Podgorica’ya ulaştı. Bizi bekleyen Surprice yetkilisini bulup hemen arabamızı teslim aldık. Araba kiralamada full to full policy işlese de bizimkinde ne kadar bulduysan o kadar benzin ile bırak seçeneği geçerliydi.

Arabamıza atladık ve konaklayacağımız şehir olan Budva’ya yola koyulduk. Kesinlikle belirtmekte fayda var, yollar oldukça virajlı ve rampalı. Düşük hacimli motora sahip bir araç kiraladığımıza biraz pişman olduk diyebiliriz.

21:00 civarında Budva’daki evimize gelmiştik. Sanırım tek müşteri bizdik, mevsimi değil hem de ufak bir işletme sonuçta İngilizce bilmeyen teyze ile beginner level Almanca bilgimle bir şekilde anlaştık ve odamıza geçtik. Otel oldukça temiz ve ferahtı. Teyzenin bize ikram ettiği meyve suyunun tadını çıkarttık.

Budva, Karadağ’ın ünlü tatil mekanı. Upuzun sahilleri ile adaları güzel bir deniz tatili fırsatı sunuyor. Nikola adası ise jet sosyetenin yazları uğrak mekanı. Bizim Karadağ gezimiz bahar aylarına geldiği için sosyeteye denk gelemedik.

Önümüzde 3 gün Karadağ’da yollar ve dağlar arasında kalmış bir sürü şehir var gezilecek.

İlk günü Kotor bölgesine ayırdık. Burası aslında Karadağ denince akla ilk gelen mekanlardan.

Kotor Old Town - Eski Şehir - Kotor - Karadag - Montenegro - Gezilecek Yerler

Kotor Old Town

Araba ile yaklaşık 35-40 dakikada Kotor Old Town’a  (eski şehir) ulaşıyorsunuz. Adriyatik denizi’nin içeri girmesi ile oluşan Kotor Koyu sizi Ortaçağ’a götürüyor.

Kotor Old Town Street

Eski şehir sokaklarında gezinmek için girişteki turist noktasından haritanızı alabilirsiniz-üstelik Türkçe seçeneği de mevcut. Haritadan sırayla mekanları gezdikten sonra ufak bir pizza atıştırması yapalım dedik. Buraya gelmeden Karadağ’ın pizzalarının çok lezzetli olduğunu duymuştuk. Dilim pizza da satan Pizzeria Pronto’dan aldığımız dilimler bir öğünden çok daha fazlası ve beklentimizin çok da üstündeydi (dilim pizza 2 euro).

Pizzeria Pronto

Kotor gezimizi bitirdikten sonra Kotor sahil yolundan devam ederek Perast’a ulaşabiliyorsunuz. Perast’ın en meşhur yeri 2 adacığı Sveti Dordje (Dorde Island) ve üstünde kilise bulunan Our Lady of the Rocks adası.

Perast - Sveti Dordje - Our Lady of the Rocks - Karadag - Montenegro

Perast

Perast şehrinin girişinde bulunan tekneler ile adalara ulaşabilirsiniz (yaklaşık 25 euro) ancak adalar uzaktan daha güzel, bizden söylemesi. Perast’ın da eski şehir bölgesi var ancak Kotor’unki kadar görkemli değil. Sahilde oturabileceğiniz mekanları deneyebilirsiniz. Perast’ın tepeden de fotoğrafını çekmeyi unutmayın.

Perast’tan sonra Kotor sahilinde göreceğimiz son şehir olan Tivat’a doğru yola çıktık. Tivat’a giderken Kotor’dan yeniden geçtik ve güzelliği ile göz banyosu yaptık.

Tivat Perast ve Kotor’a göre daha büyük bir şehir. Hem havaalanı hem de yeni yapılmış bir marinası bulunuyor.                        Porto Montenegro - Marina civarı bize Güney Fransa’yı anımsatmadı desek yalan olur.

Porto Montenegro - Karadag- Montenegro - Port - Marina -Liman

Porto Montenegro

Marinadan yürüyüp şehrin merkezine doğru yürürken karşımıza çıkan ve deniz kenarı keyfi yapabileceğimiz bir mekan olan        Big Ben Tivat Cafe’de bira ve fish&chips ikilisi ile yorgunluğumuzu attık. (2 bira+fish&chips 12 euro).

Budva’ya doğru yola koyulmadan yolunuzu azıcık uzatarak Miholjska prevlaka adısını ve adadaki ufak kiliseyi ziyaret edebilirsiniz. Ayrıca bu adadan günbatımında Sveti Marko – Marko adasını da fotoğraflayabilirsiniz.

Sveti Marko - Karadag - Montenegro

Sveti Marko

Akşam olmadan Budva’ya varabilince rotamızı Budva’nın yakınında yer alan ve şimdilerde bir otelin iletmesinde bulunan Sveti Stefan’a çevirdik. Sveti Stefan kara ile bağlantısı olan üzerinde Ortaçağ’dan kalma yapıların olduğu sevimli bir ada. Adayı anakaraya bağlayan körpünün kenarı ise mis gibi bir sahil. Adayı bir hafta sürecek bir çekim olduğu için gezemedik ama sahilde oturup adayı günbatımında fotoğraflamak bizi daha bir mutlu etti. Hem de o sakinlikte dinlenmiş olduk. Ama asıl güzel olan adanın yukarıdan görüntüsü, tadını çıkarmayı unutmayın.

Sveti Stefan - Budva - Karadag - Montenegro

Sveti Stefan

Akşam Budva’da kendimize yemek yeri bakmaya üşenip ilk gördüğümüz ve en kalabalık olan işletmeye attık kendimizi. Babaluu Budva’da yediğimiz herşey hem lezzetli hem de oldukça büyük porsiyonlara sahipti.

Sabah kahvaltısı için Budva’da ufak bir işletme olan Verde’ye uğradık, dengeli bir kahvaltı için siz de tercih edebilirsiniz. Üstelik 24 saat açık.

Rotamız bugün için Çetinje’ydi.

Cetinje - Çetinye - Karadag - Montenegro

Cetinje

Eski Karadağ başkenti. 45 dakika gibi bir sürede Çetinje’ye ulaşıp sadece yaya yolu olan üzerinde eski konsoloslukların bulunduğu Njegoseva caddesinde keyifli bir tur attık. Eski konsolosluk binaları restore edilerek başka amaçlar için günümüzde de hizmet veriyor. Bu cadde üzerinden devam ederek sağda Çetinje Manastırı’nı da turunuza dahil edebilirsiniz. Eski Türk konsolosluğu da yine bu bölgeye yakın. Cadde üzerinde geniş meydandaki kafelerde Karadağ kahvesini deneyebilirsiniz.

Cetinje Meydan

Çetinje turu sonrası Budva’ya doğru yola çıkıyoruz. Budva’ya varınca sıcaklığımızı gidermek için yol üstündeki tatlıcı Poslasticara Branka’da hem milföy pastaya benzeyen Karadağ tatlısı krempita (cream pie) hem dondurma tatmış olduk.

Budva’nın eski şehrinin sokaklarında kendinizi kaybedebilirsiniz.

Budva Old Town - Budva - Karadag - Montenegro

Budva Old Town

Budva’nın eski şehri Kotor’a göre daha az hareketli olmakla birlikte sahil tarafına bakan kafeleri kesinlikle daha keyifli. Güzel Karadağ şaraplarını tatmak için birebir. Old town’a komşu Budva’nın simgesi olan dans eden kız heykelini görmeden dönmeyin. Çeşitli açılardan eğlenceli fotoğraflar yakalayabilirsiniz.

Dancing Girl

Akşam yemeği için Budva’da favori mekanımız Grill Basta Parma oldu. Izgarada pişen lezzetli etler, Karadağ’a has kajmak ve Türk yemeklerini andıran mezeleri ile bizi mest eden bir mekan oldu. Yemekten önce önerdikleri Sırp rakısı (rakije) büyük posiyonları tabakları mideye indirdiğinizde sizi rahatsız olmaktan kurtarıyor ama oldukça set, bizden söylemesi.

Dönüş günümüzü başkent Podgorica ve Skadar Gölü’ne ayırmıştık. Podgorica için beklentilerimizi oldukça düşürmüş olsak da kesinlikle beklentilerimizin de altında çıkan bir şehir oldu. Milattan öncesinden kalma eserleri bile görmek için oldukça çaba ve hayal gücüne ihtiyacınız var. Old town oldukça zayıf, sadece Osmanlıların yapmış olduğu cami görülebilir. Ama Podgorica yolundkai sevimli kasaba Virpazar ve Virpazar tarafından giriş yaptığımız Skadar (İşkodra) gölü günümüzü gün etti diyebiliriz.

Skadar Lake - Skadar Golu - Karadag- Montenegro

Skadar Gölü Bölgesi

Skadar gölüne gitme konusunda oldukça kararsızdık. Zaman ayırmalı mı ayırmamalı mı yolları nasıldır derken (bir blogda yolların kate moss’un belinden ince olduğu benzetmesini görmüştük) kendimiz Skadar gölü yolunda bulduk. Tek yön ve oldukça virajlı ve dar yollar ama asfalt. Kesinlikle görülmeye değer.

Skadar Lake - Skadar Gölü - Karadag

Skadar Gölü

Özellikle Rijeka köyünden geçerek ulaşacağınız bölgesi gerçekten bir doğa harikası. Kuş sesleri eşliğinde kendinizi doğanın kollarına bırakacağınız türden. O noktayı geçtikten sonra da Podgorica yoluna bağlanan bir ara yola ulaşıyorsunuz. Böylelikle yaklaşık 1:30 sürede gölün görmeniz gereken alanlarını görüp şehre ulaşabilirsiniz. Gölün etrafında ise Karadağ üzüm bağlarının çoğu yer alıyor. Bu tip merakınız varsa buna da zaman ayırabilirsiniz.

Gölün muhteşemliği sonrası Podgorica’ya ulaşıyoruz. Podgorica’da Cathedral of the Resurrection of Christ, Eski şehir, Stari most na Ribnici, Ribnici görülecek yerler arasında. Kısa bir yürüyüş ile tamamlayabilirsiniz.

Biz Karadağ turumuzdan oldukça keyif aldık. Karadağ hakkında ufak not:

• Kesinlikle bütün şehirler ve mekanlar yukarıdan daha güzel görünüyor.
  • Karadağ’a özel yemekler yiyelim derseniz kesinlikle Türk yemekleri diyebileceğiniz türden şeyler ile karşılaşabilirsiniz.

Ülke hakikaten Karadağlar arasında kalmış şehirlerden oluşuyor. Bu şehirleri görmek için virajlı yolları göze almalısınız.